De consument kiest voor duurzaam reizen

Deel

Gekopieerd

Duurzaam reizen is niet een nieuwe trend, maar het wordt voor de consument wel steeds belangrijker. Zo gaan we ook dit jaar zien dat er steeds meer wordt gekozen voor een duurzame vakantie. Er zijn verschillende onderdelen van een reis waarbij door de consument naar een stukje duurzaamheid wordt gekeken: het vervoer, de accommodatie en activiteiten tijdens de reis. In deze blog lichten we deze punten toe.

Duurzame vervoersmiddelen

Een duurzame reis start met een duurzaam vervoermiddel. We laten steeds vaker het vliegtuig staan en kiezen voor bijvoorbeeld een vakantie met de auto. Er wordt dan gekozen voor een reis in eigen land of binnen Europa. Ook het reizen met de elektrische auto wordt steeds makkelijker. In landen, zoals Frankrijk, waar vroeger lastig laadpalen te vinden waren, zien we die nu steeds meer verschijnen. We komen daardoor steeds verder met de elektrische auto.

Ook de trein wordt steeds populairder als vervoermiddel. Zo kan er al gemakkelijker dan ooit naar grote Europese steden gereisd worden met de trein. Hoe beter deze verbindingen en de prijs voor de tickets worden, hoe groter de kans dat de consument voor de trein kiest. We zien dit terug in de grote stijging in zoekopdrachten naar treinreizen in het afgelopen jaar.  

Duurzame accommodaties

Verblijven in de duurzame accommodatie is onderdeel van een duurzame vakantie. Hier zien we dat er steeds meer soorten accommodaties ontwikkeld worden die duurzaamheid promoten. Denk hierbij aan de materialen die worden gebruikt, maar ook aan de mate van isolatie waardoor er minder energie gebruikt hoeft te worden om de ruimte koel of warm te houden.

Het verblijven midden in de natuur hoort ook bij de keuze voor een duurzame accommodatie. Hierbij kan je denken aan een (natuur)camping, maar ook aan glampingaccommodaties zoals boomhutten, safaritenten en omgebouwde bussen. 

Positieve impact op de lokale bevolking en natuur

Een onderdeel van duurzaam reizen is letten op de impact die je als reiziger maakt op de lokale bevolking en natuur. Aansluitend op de trend dat de consument graag avontuur en ongebaande paden wil bezoeken dit jaar, zien we hier dat er meer en meer de keuze wordt gemaakt voor lokale restaurants en hotels van lokale ondernemers. De grotere ketens laat de consument steeds meer links liggen.

Respect voor de natuur en de dieren is tevens van belang. Zo is de reiziger zich steeds beter bewust van de impact op de natuur van bijvoorbeeld zwemmen met dolfijnen of tours door natuurgebieden. De keuze wordt dan steeds meer gemaakt voor organisaties die aan kunnen tonen dat ze deze excursies aanbieden met alle respect voor de natuur.  

De informatie uit dit blog is gebaseerd op onderzoeken gedaan door Skyscanner, Booking en de VakantieDiscounter. En op de populariteit van zoektermen van andere grote touroperators zoals TUI, Sunweb en ANWB. 

Gerelateerde artikelen