Mediatoerisme naar Mexico door Wie is De Mol?

Deel

Gekopieerd

“Ik ben naar Mexico gekomen, het land van liefde en van zon, ’t was in de schaduw van de bomen, dat net als in dromen een sprookje begon” zong de Zangeres Zonder Naam al eens in 1969. Maar ook nu wordt het land van sombrero’s en tequila weer in de spotlights gezet. Zo is het land in 2024 het decor voor het alweer 24ste seizoen van Wie is de Mol?. De zoektocht naar de mol begint in Mexico-Stad waarna de kandidaten en de mol doorreizen tot het waarschijnlijke eindpunt Bacalar, een klein dorpje bij het meer van de 7 kleuren. Net als met voorgaande bestemmingen in het televisieprogramma zoals Albanië en Zuid-Afrika zullen we door Wie is de Mol? meer interesse gaan zien in een vakantie naar Mexico in 2024, maar hoe komt dit? En wat maakt Mexico prachtig om te bezoeken?

Een nieuw soort toerisme: mediatoerisme

Dat mensen op vakantie naar Mexico willen gaan na het zien van Wie is de Mol?, is te linken aan een nieuw soort toerisme, namelijk mediatoerisme. Letterlijk houdt dit in dat mensen plekken of landen uit films, boeken, televisieseries of zelfs games willen bezoeken. Dit geldt voor zowel artificiële werelden in pretparken zoals Super Nintendo World en The Wizarding World of Harry Potter als voor daadwerkelijke scènes uit films en televisieseries. Denk bijvoorbeeld aan de stad Edinburgh in Schotland waar diverse scènes van Harry Potter werden opgenomen, maar ook aan Salzburg waar de Sound of Music werd opgenomen of Dubrovnik dat je kunt herkennen uit Game of Thrones. 

Kortom, inspireren de media jou om een vakantie te boeken naar een plek die je “herkent”. Het zien van diverse plekken in Mexico in Wie is de Mol? zorgt ervoor dat jij deze locaties ook gaat overwegen als potentiële volgende vakantie en dit zien we vervolgens terug in de reistrends van dat jaar.

Wat maakt Mexico prachtig om te bezoeken?

Natuurlijk is niet alleen het zien in de media per definitie genoeg om jou te overtuigen om een vakantie naar Mexico te boeken. Het land moet namelijk zelf ook genoeg te bieden hebben wat vervolgens overtuigend over moet komen op televisie. Maar welke plekken zijn nu echt de moeite waard om te bezoeken in Mexico en zullen we waarschijnlijk of hopelijk terugzien op televisie? 

Mexico-Stad

Mexico-Stad is een bruisende metropool en beschikt over prachtige historische bezienswaardigheden. Zo heb jij hier bijvoorbeeld het Zócalo, een centraal gelegen plein en het historische hart van de stad, dat wordt omringd door prachtige koloniale gebouwen en waar vaak festivals plaatsvinden. Het Nationaal Paleis vind je ook in Mexico-Stad. Hier zijn iconische muurschilderingen van Diego Rivera te bewonderen die een diepgaand inzicht in de Mexicaanse geschiedenis en de erfenis van de Azteken en de Spaanse overheersing bieden. Verder hopen we de Floating Gardens of Xochimilco, een UNESCO-werelderfgoed, terug te zien op televisie. De tuinen zijn kunstmatige eilanden en kunnen worden ontdekt door te varen op de vele kanalen met drijvende houten boten (trajineras). 

Chichén Itzá

Chichén Itzá op het schiereiland Yucatán is een van de meest indrukwekkende archeologische vindplaatsen in Mexico. De vindplaats biedt prachtige Maya-architectuur en het imposante El Castillo, ook wel bekend als de Tempel van Kukulcan. Deze periode toont hoeveel de Maya’s al wisten van astronomie en tijd. Zo is het ontwerp van deze piramide zo precies dat tijdens een equinox de zonnestralen een schaduwpatroon creëren dat de illusie van een kronkelende slang vormt. Dit duidt op de godheid Kukulcan.

Bacalar met La Lagunas de los siete colores

Bacalar is een charmant stadje in de Mexicaanse staat Quintana Roo en wordt gekenmerkt door het Laguna de los 7 colores (meer van de 7 kleuren). Deze lagune staat bekend om het betoverende kleurenspel, variërend van turquoise tot diepblauw, veroorzaakt door de verschillende diepten van het water en de reflectie van de zon.

 

Gerelateerde artikelen