Veranderend boekgedrag in travel: meer last-minute en budget

Deel

Gekopieerd

Na een aantal roerige jaren in de reiswereld zien we ook dit jaar weer nieuwe trends ontstaan in boekgedrag. Het traditionele vroegboekseizoen is weer teruggekeerd, maar steeds meer reizigers kiezen ervoor om op een ander moment te boeken. In deze blog duiken we in de veranderende reiswereld en hoe het boekmoment van de reiziger verandert. 

De grote aantrekkingskracht van last minute

In 2023 zagen we een steeds groter wordende groep met consumenten die last minute hun vakantie boekte. Dit was zowel de zomervakantie als de kleinere vakanties tussendoor. Er zijn twee factoren die hierbij kunnen spelen: prijzen en onzekerheid. 

Door inflatie en hoge gasprijzen is het voor Nederlanders steeds lastiger in te schatten wat ze te besteden hebben voor een vakantie. Daarnaast worden vakanties steeds duurder. Door de hoop op last minute aanbiedingen, maar ook de storting van vakantiegeld zien veel Nederlanders in dat het kan helpen om even wat langer te wachten met het boeken van de vakantie. Voor sommige betekent dit ook dat er een kortere vakantie of een andere (goedkopere) bestemming gekozen wordt dan eerst gedacht.

Daarnaast geeft een groot gedeelte van de Nederlanders aan dat ze dit  jaar graag zonder plannen willen reizen. Ze plannen dan dus vlak voor vertrek pas waar ze heen gaan en wat ze daar gaan doen. Het liefst worden er dan minder bekende bestemmingen aangedaan. De consument gaat op zoek naar verrassing en avontuur. 

De beste prijs voor de beste reis

De zoektocht van de Nederlander naar de beste prijs gaat verder dan de prijs van een vlucht en accommodatie. Dit heeft ook te maken met bijkomende kosten tijdens een vakantie. Hier zien we een grote trend voor het boeken van all-inclusive vakanties. Zo heeft de consument weinig kosten op locatie en weten ze al voor ze op vakantie gaan waar ze qua budget aan toe zijn. Ook de keuze voor bestemmingen met lagere kosten voor levensonderhoud dan in Nederland speelt hierbij mee.  

De informatie uit dit blog is gebaseerd op onderzoeken gedaan door Skyscanner, Booking en de VakantieDiscounter. En op de populariteit van zoektermen van andere grote touroperators zoals TUI, Sunweb en ANWB. 

Gerelateerde artikelen