Wat zijn de vakantietrends onder de Nederlandse reizigers? De zomer is nog niet voorbij, maar de periode van oriënteren en boeken voor 2020 begint alweer snel. Traditiegetrouw start voor velen de voorpret met de Vakantiebeurs (15 t/m 19 januari).
Wij zochten het uit: wat zijn de reistrends voor 2020, wie is de Nederlandse reiziger en wat geeft ons de doorslag in het boeken van een vakantie?
Wie is de Nederlandse reiziger?
Het vooruitzicht van een mooie reis maakt menig Nederlander gelukkig. Niet verrassend dus dat we massaal op vakantie gaan!
314 miljoen nachten in een ander bed
75% van de Nederlandse bevolking zoekt vakantieplezier over de grens, en dat vaak gemiddeld 2,5x per jaar. We hebben gemiddeld 27 vakantiedagen per jaar en geven € 3.395 euro per persoon per jaar uit aan vakantie. Opgeteld komen de vakantie-uitgaven tot een totale besteding van 19,8 miljard euro per jaar. Ook een leuk feitje: 25% van de Nederlanders boekt al zijn reizen ruim van tevoren.
Meer dan de helft van de Nederlanders typeert zichzelf als ‘ontdekker’. Ook de term er ‘even tussenuit’ gaan is populair. Zo gaan we naast onze langere vakantie(s) zo’n 3 tot 6 keer per jaar een nachtje weg. De duur van een langere vakantie is gemiddeld 8 overnachtingen. Vorig jaar sliepen alle Nederlandse vakantiegangers samen 314 miljoen nachten niet in hun eigen bed!
Waar reizen we naartoe? Voor een vakantie naar het buitenland reist bijna 49% van de Nederlanders met het vliegtuig naar de plaats van bestemming. Bijna 44% reist met de auto, de resterende 7% gaat met andere vervoermiddelen zoals bus, trein of boot.
Waar reizen we in Europa het liefst naartoe?
1. Italië
2. Duitsland
3. Spanje
4. Griekenland/Frankrijk
5. Noorwegen/Kroatië
En buiten Europa?
1. Azië
2. Midden- en Noord-Amerika
3. Afrika
4. Zuid-Amerika/Caribisch gebied
5. Canada/Australië/Nieuw-Zeeland
Wat zijn de reistrends voor 2020?
314 miljoen nachten in een ander bed: Nederlanders zijn een reislustig volk! Maar hoe bereik je deze doelgroep? We delen een aantal reistrends voor 2020.
Reizigers zoeken belevingen
Een vakantie wordt niet meer alleen gezien als een manier om uit te rusten: reizen wordt gezien als een manier van leven waarbij persoonlijke ontwikkeling belangrijk is. We willen uitdagender, duurzamer én vaker op reis en zoeken zowel ontspanning als avontuur, willen onszelf ontplooien, samenzijn en inspiratie opdoen.
De vraag naar generieke reisgidsen daalt. Reizigers zoeken specifieke reiservaringen en kortere, relevante content; veelal online. Individuele aanbevelingen bepalen steeds vaker de reis. Reisondernemingen kiezen daarom tegenwoordig vaker voor het aanbieden van persoonlijke reisbelevingen in plaats van het verkopen van een ingekocht of mainstream product.
Bewuster op reis
Nederlandse vakantiegangers gaan bewuster op reis. Voordat er geboekt wordt er vaker naar de politieke, sociale en milieugerelateerde problemen van een mogelijke reisbestemming gekeken. Bij bijna de helft van de reizigers wegen deze problemen mee in de beslissing. Daarnaast willen vakantiegangers er zeker van zijn dat ze veilig op reis kunnen – ongeacht geslacht, ras of seksuele geaardheid.
Bijzondere hotspots, slapen in de natuur of een boomhut, homestays: ook de plek waar je verblijft is belangrijker dan ooit. Daarbij letten Nederlandse reizigers steeds meer op het duurzame aspect van de verblijfsplaats. Ook contact met de lokale bevolking en reizen met focus op vrijwilligerswerk staat steeds hoger op het verlanglijstje.
Persoonlijk contact en individuele ervaringen staan centraal Conclusie: we zoeken dus vooral reisbelevingen. Hoe laat je zien wat jij als organisatie biedt? Het juiste gevoel, de juiste interactie en de grootste verrassingen verleiden tot het boeken van een vakantie. Een bijzonder aanbod, ervaringen van anderen, een actieve online en offline aanwezigheid, storytelling door middel van sterke verhalen en rakend beeld helpen hierbij, maar persoonlijk contact staat nog altijd centraal.
De plek om inspiratie op te doen: de Vakantiebeurs 2020
In de afgelopen vijftig jaar heeft de Vakantiebeurs bewezen van waarde te zijn voor exposant en bezoeker. Het grootste, meerdaagse vakantie-event van de Benelux trekt jaarlijks meer dan honderdduizend reisliefhebbers naar Utrecht: het is dé plek om door middel van beleving en persoonlijk contact inspiratie op te doen voor je volgende reis.
Persoonlijke ontmoetingen met reislustige bezoekers
Bezoekers komen o.a. voor nieuwe reisbestemmingen, inspiratie, mooie aanbiedingen en om in contact te komen met reisorganisaties en lokale experts. Door als exposant aanwezig te zijn op de Vakantiebeurs geef je jezelf de kans om in contact te komen met reislustige bezoekers die op zoek zijn naar vertrouwde bestemmingen of juist ‘iets heel anders’. Elke ontmoeting kan meerwaarde hebben voor jouw database, naamsbekendheid, reisaanbod; voor jouw hele onderneming.
De Vakantiebeurs bestaat 50 jaar
In 2020 vind een hele bijzondere editie plaats: de Vakantiebeurs bestaat 50 jaar! Deelnemen? Neem voor mogelijkheden en tarieven contact op met 030 – 295 5911 of kijk hier.
*Bronnen: CVO, Emerce, NBTC-NIPO Research, Booking.com, Vakantiebeurs factsheet